Κινηματογράφηση

Το ντοκιμαντέρ αποτελεί μια πλατφόρμα δημιουργικής διάδρασης ή διαδραστικής δημιουργίας, με το ανοιχτό σε περιεχόμενο οπτικοακουστικό υλικό που συγκεντρώνεται από τους ίδιους τους πρωταγωνιστές. Η βασική ιδέα είναι να οργανώνεται σε κάθε σχολείο που επισκεπτόμαστε ένα μικρό εργαστήρι δημιουργίας ντοκιμαντέρ και να αφήνουμε μετά τα ίδια τα παιδιά και τους δασκάλους να φτιάξουν το κομμάτι που θα συμπεριληφθεί στην τελική ταινία. Με αυτόν τον τρόπο γίνονται κοινωνοί σε ένα ομαδοσυνεργατικό πρότζεκτ (εργασία δράσης) με όλα τα γνωστά οφέλη, βοηθώντας μας παράλληλα να εντάξουμε την’ έννοια της δημοκρατίας στο ίδιο το σώμα της ταινίας, με λίγα λόγια μια απόπειρα ώστε η φόρμα να ακολουθεί με συνέπεια το περιεχόμενο.

Τεχνική κινηματογράφησης και ύφος

Οι ιδιαίτερες τεχνικές που εφαρμόζονται υπαγορεύουν και το γενικότερο ύφος της ταινίας.

Δεν υπάρχει κάτι προετοιμασμένο από πριν, με την έννοια ότι αφήνουμε κάθε δράση να εκτυλιχτεί αβίαστα μπροστά στον φακό της κάμερας. Ακολουθούμε την αυθόρμητη έκφραση των εκάστοτε πρωταγωνιστών και δίνουμε τη δυνατότητα να συμπράξουν στη διαδικασία καταγραφής.

Όσον αφορά την μικρή πρωταγωνίστρια που παρακολουθούμε, αποφεύγουμε να επεμβαίνουμε στη φυσική ροή έκφρασης, αξιοποιώντας έτσι τη δυναμική του αυθορμητισμού που μας προσφέρεται. Προσπαθούμε να ενσωματώσουμε στο σώμα της ταινίας τα στοιχεία του alter ego που υιοθετεί για να εκφραστεί, υπό την μορφή μιας διαφορετικής κάθε φορά περσόνας που ανεξάρτητα και ελεύθερα επιλέγει . Αυτό είναι ένα χαρακτηριστικό που προέκυψε κατά τη διάρκεια παιχνιδιού ρόλων σε συνδυασμό με τα οπτικοακουστικά μέσα και εξελίχθηκε σε άποψη-πρόταση που διευρύνει το πεδίο καταγραφής της πραγματικότητας, μέσα από το πρίσμα μιας νέας κάθε φορά, επιτηδευμένης ζωντανής παράστασης, μπροστά στον φακό της κάμερας.

Ένα ακόμα χαρακτηριστικό στοιχείο της τεχνικής και του συνακόλουθου ύφους, που υπαγορεύεται από το ίδιο το ιδιαίτερο θέμα που πραγματεύεται η ταινία είναι η κατάλυση των διαχωριστικών γραμμών του σκηνοθέτη και των πρωταγωνιστών. Με μια χειρονομία προσφοράς του πεδίου έκφρασης στους ίδιους τους πρωταγωνιστές, μέσω της δυνατότητας να συμβάλλουν δημιουργικά στην ολοκλήρωσης της ταινίας, με τρόπο που λαμβάνει υπόψη την ιδιαιτερότητα κάθε περίπτωσης και συνάδει με το ζήτημα της ίδιας της δημοκρατικής διαδικασίας.

Έτσι ,με γνώμονα τις ιδιαίτερες ανάγκες συμμετοχής κάθε σχολείου σε αυτό το ανοιχτό σε περιεχόμενο ντοκιμαντέρ που αποτελεί ταυτόχρονα μια εκπαιδευτική πλατφόρμα επικοινωνίας και μέσο ελεύθερης έκφρασης , δίνεται σε όλους τους συμμετέχοντες η δυνατότητα να γίνουν πρωταγωνιστές με δημιουργία και συνεισφορά βίντεο αυτοπαρουσίασης τους.

mafalda 3