Εναλλακτικός τίτλος: Η Μελίνα στα σχολεία των θαυμάτων

Ένα ντοκιμαντέρ  σε ύφος ταινίας «δρόμου» (road movie) για τη γνώση και την περιπέτεια της μάθησης, εκτός κατεστημένων δομών και αναλυτικών προγραμμάτων. Χρειαζόμαστε τη βοηθειά σας για να το ολοκληρώσουμε!

Μια ταινία ντοκιμαντέρ με κύριο θεματικό άξονα τις εναλλακτικές μορφές εκπαίδευσης , την ελευθεριακή παιδεία και τα δημοκρατικά σχολεία, από τα παιδιά για τα παιδιά!

Ενα οδοιπορικό εξερεύνησης της γνώσης και της μάθησης εκτός της θεσμοθετημένης εκπαίδευσης. Η μαθητεία ταυτίζεται με την ανακάλυψη των πηγών της γνώσης μέσω του ταξιδιού, με σκοπό να βιώσει την ελευθερία. Μαθαίνουμε πώς να μαθαίνουμε μαζί με το παιδί και καταγράφουμε την εμπειρία μας για να την μοιραστούμε.

Για τις ανάγκες παραγωγής της ταινίας αυτής που είναι αυτοχρηματοδοτούμενη, έχουμε δημιουργήσει μια καμπάνια crowdfunding (συμμετοχικής χρηματοδότησης). Θα εκτιμούσαμε ιδιαιτέρως την υποστήριξη του κοινού και κάθε οικονομική συνεισφορά είναι πολύτιμη για την πραγματοποίηση αυτού του φιλόδοξου σχεδίου.

Η απόφαση για τη δημιουργία αυτού του ντοκιμαντέρ, λήφθηκε κατά τη διάρκεια μιας μικρής χρονικής περιόδου περισυλλογής με αφορμή την παραμονή μας στο ορεινό χωριό του νομού Ρεθύμνης, Φουρφουράς, όπου λειτουργεί το πρώτο Σχολείο της Φύσης και των Χρωμάτων. Ενα τολμηρό θα μπορούσαμε να αποκαλέσουμε εγχείρημα μιας διαφορετικής προσέγγισης στη μάθηση,  μέσα στο ελληνικό δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα.

Ηταν ή φυσική κατάληξη των επιλογών μας να ζήσουμε και να βιώσουμε την καθημερινότητα του σχολείου, μέσω της 10χρονης κόρης μας με το όνομα Μελίνα. Το γεγονός της συμμετοχής της στο συγκεκριμένο σχολικό περιβάλλον, έφερε στην επιφάνεια ερωτήματα σχετικά με την φύση της εκπαίδευσης και σε συσχετισμό με τη λειτουργία σχολείων προτύπων της λεγόμενης αντιαυταρχικής εκπαίδευσης, μας κίνησε το ενδιαφέρον να κινηθούμε πιο συγκεκριμένα στα ζητήματα που θίγει η λειτουργία ενός τέτοιου παραδείγματος μέσα στο υπάρχον θεσμικό και κοινωνικό πλαίσιο…

Ετσι με γνώμονα πάντα την ικανοποίηση της φυσικής και έμφυτης τάσης μας ως ανθρώπινα όντα, να ικανοποιούμε την περιέργειά μας μέσω της αναζήτησης, «μπαρκάρουμε» σε ένα ταξίδι ανακάλυψης της γνώσης για το περιβάλλον στο οποίο ζούμε και σε αυτό που θα μπορούσαμε ίσως να ζήσουμε, αν είχαμε γεννηθεί σε διαφορετική γεωγραφική περιοχή. Ανακαλύπτουμε τα όρια αυτής της γνώσης γνωρίζοντας τους ανθρώπους που έκαναν πράξη τα οράματά τους για μια αναγεννητική παιδεία και εμπλεκόμαστε ενεργά στη ζωή κάθε νέου πεδίου εξάσκησης της μαθητείας μας, αφουγκραζόμενοι τις ιδιαίτερες ανάγκες ενός παιδιού κατά τη διάρκεια της ανάπτυξης του σε ενήλικο άτομο.

IMG_8624

Σκέψεις στο περιθώριο

Όταν ακούμε για μια ανεξάρτητη δημιουργία, ο νους μας πάει αυτομάτως σε θέματα που τα κυρίαρχα μέσα μαζικής επικοινωνίας, αδυνατούν η αρνούνται να καταπιαστούν ή να ασχοληθούν. Στο συλλογικό μας θυμικό , εμφανίζονται νέες προκλήσεις , από θέματα που άπτονται της επικαιρότητας, αλλά με μια διάσταση που παρουσιάζει εξαιρετικό ενδιαφέρον από την άποψη της κριτικής αποτίμησης κάθε νέας μας εμπειρίας. Ένα τέτοιο θέμα, πολυπαραγοντικό, με πολλαπλές κοινωνικές συνιστώσες και απολήξεις , είναι το ζήτημα της παιδείας , της μόρφωσης , της εκπαίδευσης και της απόκτησης της γνώσης. Οι λέξεις και οι νοηματοδοτήσεις που χρησιμοποιούμε για να εκφράσουμε το θέμα αυτό, υποδηλώνουν πολλαπλές και διαφοροποιημένες ερμηνείες που στοιχειοθετούν και την αφετηρία του προβληματισμού μας.

Έτσι με γνώμονα την ακατάπαυστη ορμή για περιπέτεια , ξεκινήσαμε αυτό το ταξίδι που θα κρατήσει αρκετό καιρό, αλλά έτσι κι αλλιώς η ανεξάρτητη παράγωγη μας επιτρέπει να εξαντλήσουμε τα χρονικά αποθέματα, αν υπήρχαν ποτέ, σε ένα προτζεκτ σαν αυτό, που δηλώνει εξ’ αρχής της αμεριμνησία του και την αυθόρμητη ύπαρξη του στο κινηματογραφικό σύμπαν.

Από τη στιγμή που το θέμα μας δεν ανήκει στην κατηγορία των αβανταδόρικων (με ότι αυτό συμπαραδηλωνει για την επιλογή μας), είναι φυσικό ενδεχόμενο η απουσία οποιασδήποτε κατευθυνόμενης υποστήριξης από κονσόρτσιουμ εταιριών στο πλαίσιο προγραμμάτων κοινωνικής ευθύνης τους και από «αστραφτερές» ΜΚΟ που εξωραΐζουν πολύ πετυχημένα τα ιδιαίτερα «φλέγοντα» ζητήματα που επανέρχονται στην επικαιρότητα, σαν να έχουν κλείσει κάποιο συμβόλαιο για συνεχή συνεργασία μαζί τους (φτώχεια, ρατσισμός, ζώα, εγκαταλελειμμένα παιδιά και ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, παιδιά , περιβάλλον κλπ). Επίσης, οποιαδήποτε εταιρία παραγωγής οπτικοακουστικού υλικού, από τη φύση της λειτουργίας της εντασσόμενη σε μια συγκεκριμένη αγορά, διεκδικεί κάποιες μίνιμουμ απολαβές (εκτός από δικαιώματα εκμετάλλευσης), προκειμένου να συμμετέχει ενεργά με παροχή ίδιων πόρων στη δημιουργία ενός οπτικοακουστικού έργου. Ένα γεγονός που αντιβαίνει στη διαδικασία ελεύθερης πρόσβασης στην πληροφορία και άρα στη γνώση.

Λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες της συγκεκριμένης ταινίας, νοιώθουμε σχεδόν να μας επιβάλλεται η συλλογική συμπαραγωγή της. Άλλωστε πως θα μπορούσαμε να καταπιαστούμε με την ίδια την έννοια της δημοκρατίας , αν δεν υπήρχε μια κοινή βάση για τη δημιουργία ενός ντοκιμαντέρ «ανοιχτού κώδικα», το οποίο εξελίσσεται και συνδιαμορφώνεται στην πορεία της δημιουργίας του από τους ίδιους τους συμμετέχοντες και το κοινό του; Κοινή θέαση, κοινή δημιουργία, κοινά οράματα, συνειδητές κοινότητες ανθρώπων ισότιμων σχέσεων, που αυτοπροσδιορίζονται μέσω της πράξης και αναλαμβάνουν την ευθύνη της ζωής τους από κοινού. Μια απόπειρα σκιαγράφησης της ιδανικής μικρογραφίας, της κοινωνίας του μελλοντός μας, αυτή η ταινία. Αφελής ρομαντισμός; Παραμένουμε ρεαλιστές επιδιώκοντας το αδύνατο. Καθώς δεν μπορούμε να σκεφτούμε τίποτα πιο χειροπιαστό από το σώμα ενός κινηματογραφικού έργου που «ανήκει» στην ίδια την κοινότητα από την οποία προκύπτει και συμμετέχει στον διάλογο για την ίδια τη φύση της δημιουργίας, μέσω του συλλογικού αναστοχασμού πάνω στην δημοκρατία. Με αυτή τη θεώρηση, προκύπτει η αυτοδιευθυνόμενη και αυτοδιαχειριζόμενη ανεξάρτητη παραγωγή που καταλήγει στη συνδημιουργία του ίδιου του περιεχομένου της.

Εμείς λοιπόν ως κινηματογραφική συλλογικότητα «ΚΙΝΟγκλαζ» κινούμενοι φαινομενικά στον αντίποδα όλων αυτών, «θέτουμε τα δάχτυλα πάνω στην πληγή» και καταπιανόμαστε με το ζήτημα της δημοκρατίας ή του ελλείμματος της στη σύγχρονη δυτική παγκοσμιοποιημένη κοινωνία. Με ποιον τρόπο λοιπόν, επηρεάζει τις ζωές εκατομμυρίων ανθρώπων στον πλανήτη η έννοια της δημοκρατίας; Με ποιες μεθόδους ασκείται και επιβάλλεται το σύγχρονο μοντέλο δημοκρατίας , ως το αποκορύφωμα του πνεύματος του διαφωτισμού; Ποια τα όρια του και οι αντινομίες του σε σχέση με τη συλλογική αυτοδιαχείριση και αυτοθέσμιση της ζωής μας; Πως ελέγχονται τα μέσα πληροφόρησης σε μια σύγχρονη δημοκρατική κοινωνία και κατά πόσο αυτό επηρεάζει τη φύση του πολιτισμού μας και συνεπώς και την παιδεία μας; Πως συνάδει η δημοκρατική παράδοση της Ευρώπης με τα αυταρχικά μοντέλα εκπαίδευσης των δύο τελευταίων αιώνων; Ποια είναι τελικά η ισορροπία που έχει επιτευχθεί για χάρη της κατασκευής συναίνεσης;

Όλα αυτά και άλλα πολλά , σίγουρα δεν χωράνε σε ένα ωριαίο ντοκιμαντέρ «δρόμου» με βασικό θέμα την εκπαίδευση. Όμως , αυτό που χωράει και θα αποπειραθούμε να καταδείξουμε μέσα από αυτό το οδοιπορικό, είναι η άμεση δημοκρατία όπως εφαρμόζεται σε σχολικά περιβάλλοντα που αναγκαστικά αυτοαναγορεύονται σε δημοκρατικά , σα να πρόκειται για μια παρέκκλιση από τον κανόνα. Που μας οδηγεί ξανά στην επαναδιατυπωση των παραπάνω ερωτημάτων μέσω της σύνδεσης της παιδείας με την παγκόσμια πορεία της ανθρωπότητας.

Αναμένουμε με περισσό ενθουσιασμό την ανακάλυψη της γνώσης , που αναζητούμε μακριά από τα φώτα των προβολέων και της «επικαιρότητας» . Μια ματιά μόνο στις σχολικές μικροκοινωνίες που έχουν εφαρμόσει στην πράξη κάποιες μορφές άμεσης δημοκρατίας , θα μας έδινε σίγουρα το έναυσμα για να θέσουμε από την αρχή νέα ερωτήματα που με τη σειρά τους θα μας οδηγούσαν πίσω στις αρχέγονες και βασικές ανάγκες, που επιζητούν εκπλήρωση, σε τούτη εδώ τη ζωή. Σήμερα , αν όχι ήδη χθες.

Τα σταυροδρόμια μας περιμένουν. Ας τα διασχίσουμε με θάρρος και τόλμη. Για τις μελλοντικές γενιές…τα σημερινά παιδιά , όπου και αν βρίσκονται και την ειρήνη.

24/11/2015

Ευάγγελος Βλαχάκης

Advertisements

One thought on “Εναλλακτικός τίτλος: Η Μελίνα στα σχολεία των θαυμάτων

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s